Dobór odpowiednich felg

Do prawidłowego uzyskania informacji dotyczącej rozmiaru felgi istotne są dane dotyczące marki i modelu auta, roku produkcji i rodzaju silnika. Często pojazdy wyprodukowane w podobnym okresie mogą posiadać różne silniki, a co się z tym wiąże rożną moc. Skutkuje to dopasowaniem do nich różnego rodzaju układów hamulcowych, a to jest bardzo istotne przy montażu felg.

Na rozmiar felgi składa się kilka poszczególnych wymiarów, które pomagają w lepszym dopasowaniu poszczególnej felgi do danego rozmiaru opon. Bardzo istotna jest ilość otworów i ich rozstaw, co pozwala zamontować daną obręcz do piasty.

Przykład:

Rozmiar opony: 195/65R15

Rozmiar felgi: 6.5 x 15

6.5 – szerokość felgi podawana w calach
15 – zewnętrzna średnica felgi podawana w calach

Rozstaw śrub:
PCD 5×112.0

5 – ilość śrub mocujących felgę
112.0 – rozstaw w mm, czyli średnica okręgu

Osadzenie:
Offset ( osadzenie w mm): ET38

Rozstaw otworów mocujących

Rozstaw otworów mocujących występuje pod pojęciem PCD lub LK np. 5×112. Łatwo jest sprawdzić rozstaw otworów w przypadku gdy ich liczna jest parzysta, za pomocą odmierzenia przeciwległych otworów

 

ET – Osadzenie

Osadzenie jest to wewnętrzna średnica podawana w mm i informuje o ułożeniu koła we wnęce nadkola. Im większa jest wartość ET, tym bardziej jest schowane koło we wnęce nadkola. Wraz ze zmniejszeniem wartości ET, koło bardziej wychodzi na zewnątrz pojazdu. Bardzo istotne jest dobre dopasowanie ET. Jeśli będzie zbyt duże wysunięcie koła, może nastąpić ocieranie się opony o elementy zawieszenia lub nadwozia. Zbyt małe odsadzenie wysunie koło poza obrys błotnika, co jest zabronione przez przepisy prawa. Może to przyśpieszyć również zużycie się łożysk i elementów zawieszenia.

Pierścienie centrujące

Pomagają w dokładnym umiejscowieniu obręczy na piaście. Redukują one różnice pomiędzy standardową średnicą otworu w poszczególnym rodzaju felg, a średnicą na piaście w danym aucie. Źle dobrane powodują wibracje kierownicy i luzowanie się śrub.

Śruby i nakrętki

Rozmiar śruby:

14 x 1.5 28 CH17

14 – jest to średnica
1.5 – skok gwintu
28 – długość
CH17 – wielkość klucza

W przypadku doboru odpowiedniego zestawu montażowego do felg, należy pamiętać o rodzaju mocowania felgi do piasty i czy jest to śruba czy nakrętka. Ważny jest również kształt śruby: stożek, czy sfera. Śruby powinny posiadać odpowiednią długość, by podczas ich wkręcania połączonych było przynajmniej 7 zwojów. Ważny jest również skok gwintu i kształt główki. W przypadku nakrętek bardzo ważne jest czy jest ona pełna czy przelotowa, czyli zamknięta czy otwarta.

Czujniki ciśnienia w kołach

Czujniki ciśnienia przesyłają informację drogą radiową o ciśnieniu w kole. W trakcie jazdy lub postoju jest ono sprawdzane co pewien okres i przesyłane do komputera auta. Są w nich zamontowane baterie, których trwałość wynosi nawet 10 lat. Jest kilku producentów czujników np. Schrader, Beru, Smartire.

Każdy z czujników ma swój własny kod identyfikacyjny. W przypadku złego ciśnienia, do systemu auta jest przesyłana informacja z dokładną lokalizacją błędu lub ogólnym zarysem. Jeśli występuje jakiś problem z poszczególnym czujnikiem, tylko serwis może przydzielić nowy kod identyfikacyjny.

Najczęściej w czujniki są zaopatrzone następujące auta: Citroen C5, Peugeot 607, Renault Laguna II, Renault Scenic, Audi A5, A8, Quatro, BMW 3,5,7,X5, Mercedes S Classe.

 

W jaki sposób dbać o felgi aluminiowe?

Na felgach aluminiowych często pojawia się kurz i czarny osad, powstały w wyniku zużywania się poszczególnych elementów. Trudno usunąć osad, który bardzo wnika w zakamarki felgi, częściej w przypadku felg wieloramiennych. Na rynku jest wiele różnego rodzaju produktów chemicznych, które pomagają nam w utrzymaniu czystości felg. Należy jednak uważać na to, jak silnymi są środkami. Dlatego zaleca się dokładne doczytanie instrukcji obsługi.

Przy czyszczeniu naszych felg, powinniśmy zwrócić baczną uwagę na ich temperaturę. W trakcie jazdy felgi się rozgrzewają, co jest możliwe również w przypadku długiego parkowania na słońcu. Na rozgrzanych powierzchniach dane środki chemiczne mogą gorzej działać, zostawić przebarwienia lub doprowadzić nawet do uszkodzenia czy korozji. W przypadku zastosowania ręcznych myjek ciśnieniowych lub mycia auta na myjni, gdzie używane jest wysokie ciśnienie wody należy wpierw ocenić stan naszych felg. Jeśli mamy nasze felgi od dłuższego czasu, bezpieczniejsze dla nich będzie ręczne ich umycie.

Prostowanie felg aluminiowych

Felgi aluminiowe są już standardem wyposażenia większości samochodów nie tylko w przypadku rozmiaru felg powyżej 16 cali. Mimo, iż są delikatniejsze od felg stalowych wielu kierowców wybiera ten sposób na uatrakcyjnienie wyglądu swojego auta. Prócz zalet związanych z lepszym wyglądem naszego auta, „alusy” mniej ważą co wpływa na wolniejsze zużywanie się elementów zawieszenia jak również lepsze prowadzenie. Jednak zbyt szybkie i agresywne najechanie na krawężnik, stan naszych dróg, nieuwaga, wjechanie w dziurę na drodze powoduje, iż niestety felgi aluminiowe częściej należy naprawiać.

Mechaniczne uszkodzenie felgi powoduje zmianę jej struktury, może wpłynąć na żywotność opony, wpływa na układ kierowniczy i zawieszenia. Pogorszenie komfortu jazdy i mniejsze bezpieczeństwo podczas jazdy to główne powody dla których warto naprawić uszkodzoną felgę.

Dysponujemy specjalistycznym sprzętem do prostowania felg aluminiowych. Prostujemy felgi do 22 cali.

Dlaczego warto u nas naprawić felgi:

  • Uszkodzona felga aluminiowa nie tylko pogarsza komfort jazdy, ale również stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas podróży.

  • Uszkodzona felga źle wpływa na zawieszenie, żywotność opony i układ kierowniczy.

  • Nasze urządzenia są  systematycznie kontrolowane i unowocześniane.

  • Nasi specjaliści którzy prostują felgi aluminiowe są doświadczeni i  po licznych szkoleniach.

  • Koszt  naprawy jest o wiele niższy jak zakup nowych 4 felg

Dobór odpowiedniej opony

Każdy z pojazdów posiada odpowiednio dobrany rozmiar opon, który został najbardziej wydajnie dobrany przez producenta pojazdów. Wiąże się on modelem auta, z jego mocą i rocznikiem. Nie należy zakładać opon mniejszych niż fabryczne. Montaż opon większych jest dopuszczalny, ale trzeba kierować się pewnymi zasadami. Poszczególne zamienniki rozmiarów opon w danym aucie są wymienione w instrukcji auta, lub w specjalistycznych katalogach. By odpowiednio dobrać inny rozmiar niż ten zalecany, ważne są informację dotyczące rozmiaru felgi, rodzaju auta, rodzaju silnika. Opona musi mieć również tą samą strukturę czyli radialną albo diagonalną. Ważne jest by posiadała także ten sam indeks prędkości i indeks nośności.

Najważniejsze:

1. Dobór odpowiedniego rozmiaru

Wyszczególniony jest on na boku opony. Jeśli mamy wątpliwości co do tego czy jest dobrze zastosowany, należy upewnić się w instrukcji auta lub sprawdzić prawidłowy rozmiar w konfiguratorze, który jest dostępny na wielu stronach www. Można również podjechać do nas i nasi fachowcy to sprawdzą. Rozmiarem nie jest „pietnastka” bo to jedynie wielkość felgi. Należy pamiętać o tym by podać cały rozmiar np. 195/65R 15H, 205/55R 16V,  225/45R 18Y, 315/80R 22,5, 385/65R 22.5, 195/70R 15C itd.

2. Ustalenie najważniejszych cech, które powinna posiadać nasza nowa opona:

  • Jak: Bardzo istotny jest nasz styl jazdy. Prowadzimy spokojnie? A może w sportowym stylu?

  • Gdzie: Jest to głównie jazda po mieście? Czy jeździmy w dłuższe trasy? Są to nasze polskie drogi czy może nasze auto jest wykorzystywane w agresywniejszym terenie?

  • Na czym nam zależy: By opona miała bardzo dobrą przyczepność na suchej nawierzchni i lepiej sprawowała się na mokrym podłożu? By zużywała mniej paliwa? A może zależy nam na lepszych przebiegach? Ma to być opona typowo sezonowa czy wielosezonowa? Czy lepiej ma się zachowywać na kruchym śniegu, a może na lodzie? W 2012 roku zostały wprowadzone etykiety na oponach, które informują nas o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Jeśli interesują nas te kryteria najlepszą oponą będzie ta z oznaczeniem A, a w przypadku poziomu hałasu z najmniejszą liczbą w porównaniu do opon z tym samym rozmiarem.

  • Ile chcemy na nią wydać: Wyższa jakość wiąże się z wyższym kosztem. Jednak może się okazać, iż mimo że zapłaciliśmy więcej to jednak zaoszczędziliśmy z powodu dodatkowych korzyści np. opony ekologiczne zużywają mniej paliwa.

  • Interesują nas dodatkowe możliwości: Michelin i Goodyear oferowali darmową pomoc na drodze w przypadku uszkodzenia opony. Pirelli natomiast wymienia uszkodzoną oponę na nową. Niestety producenci opon rezygnują z assistance.

  • Wybór odpowiadającego nam segmentu jakościowego: Premium: Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental, Pirelli, Medium: Kleber, BfGoodrich, Fulda, Firestone, Hankook Budget: Kormoran, Dębica, Sava, Dayton, Barum, Matador

 

Opony używane – dlaczego ich nie zalecamy?

Czym kierować się przy wyborze opony? Najważniejsze to bezpieczeństwo. Nie decydujmy się na opony używane, niewiadomego pochodzenia. Może się okazać, iż nabyte przed chwilą cztery „używki” były użytkowane na czterech różnych autach i przez wiele sezonów. Przyjęło się, że po około sześciu sezonach należy wymienić opony na nowe. Zależy to od odpowiedniego przechowania i zużycia bieżnika. Opony na jednej osi, powinny mieć podobne zużycie bieżnika. Może właśnie zakupione „używki” były w okazyjnej cenie, gdyż miały wadę fabryczną, nie można było ich dokładnie wyważyć lub źle zachowywały się na drodze? Nie można tego wykluczyć bez sprawdzenia ich na specjalnej maszynie w serwisie, a nie jest to widoczne na „pierwszy rzut oka”. Opony bardzo szybko tracą swoje właściwości, gdy są składowane w niewłaściwy sposób i są narażone na działanie promieni słonecznych. Ma to bardzo duży wpływ na jakość i bezpieczeństwo prowadzenia.

Przepisy w kodeksie drogowym wyszczególniają dopuszczalną głębokość bieżnika. W przypadku opon zimowych jest to więcej jak 4mm, dla opon letnich więcej jak 1,6 mm.  Są to minimalne wielkości, a im bardziej głębokość bieżnika zbliża się do minimum, tym bardziej traci na swoich właściwościach.

W przypadku starszych modeli opon musimy się liczyć z tym, iż producenci zastępują je nowymi bieżnikami, bardziej zaawansowanymi technologicznie. W przypadku uszkodzenia opony ze starszym bieżnikiem, problemem może się okazać dokupienie jej w późniejszym czasie, a wtedy jesteśmy zmuszeni do zakupu 2 sztuk.

Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja.

 

Czy warto inwestować w oponę wielosezonową?

Opona wielosezonowa inaczej nazywana uniwersalną, charakteryzuje się taką budową rzeźby bieżnika, dzięki której ma lepszą przyczepność w zimie niż typowa opona letnia. Parametry opony wielosezonowej jednak są gorsze od typowej opony sezonowej i mogą okazać się niewystarczające podczas jazdy w warunkach ekstremalnych. Ceny opon wielosezonowych są zbliżone do cen letnich, jednak nie są one zalecane do dynamicznej, sportowej jazdy. Najczęściej są wybierane przez użytkowników, którzy pokonują małe dystanse swoimi autami i poruszają się głównie po mieście.

Dlaczego zmiana w sezonie zimowym na opony zimowe jest tak istotna?

Zaleca się montowanie opony zimowej już przy 7 C. Poniżej tej temperatury opona twardnieje i traci swoją skuteczność co wiążę się z pogorszeniem przyczepności. Przy niższej temperaturze droga hamowania się wydłuża i może być zwiększona nawet o 8 razy w zależności od warunków atmosferycznych i rodzaju drogi po której jedziemy. Testy Michelina dowiodły, iż przy prędkości 50km/h opona zimowa zatrzyma się przy 31m, opona letnia natomiast zrobi to dwa razy dłużej gdyż potrzebuje aż 63m. Bardzo istotne jest również zakładanie wszystkich 4 opon zimowych. Ich konstrukcja, liczne nacięcia tzw. lamele powodują, iż jazda po ośnieżonej nawierzchni jest bezpieczniejsza.

Dlaczego na zimę zaleca się w niektórych przypadkach opony węższe?

W przypadku opon letnich duża powierzchnia styku z nawierzchnią jest wskazana by zachować dobrą przyczepność podczas hamowania czy dynamicznego pokonywania zakrętów. W przypadku zimy zaleca się w niektórych przypadkach montaż opon węższych np. 195 zamiast 205. Jednak bardzo istotne jest zachowanie tej samej średnicy koła. W takim przypadku stosuje się inny profil np. 65 zamiast 60. Czyli zamiennikiem 205/60R15 może być 195/65R15.

W specjalistycznych katalogach lub na stronach poszczególnych producentów opon czy felg można sprawdzić czy nasze auto posiada zamiennik. Specyficzna budowa opony zimowej, dodatkowe lamelki na niej umieszczone i węższa opona powodują, że moment stykania się opony z nawierzchnią jest mniejszy, ale z większym obciążeniem auta. Opona bardziej się „wgryza” w śnieg co powoduje lepsze panowanie nad autem w trudnych warunkach.

Jednak nie zawsze istnieje możliwość zastosowania zamiennika dotychczasowych opon. Zdarza się, iż dany pojazd może używać jedynie jednego rozmiaru.

W jakich przypadkach stosuje się zamienniki opon:

  1. Tuningu, gdy kierowca chce zmienić wygląd auta. Bardzo często wybierane są wtedy opony z niższym profilem i zwiększoną szerokością.

  2. Modyfikacją związaną np. z zakupem felg aluminiowych.

  3. W przypadku opon zimowych można zmienić na oponę węższą, przy zachowaniu tej samej wysokości.

  4. Braku w dostępności danego rozmiaru, kiedy specjalista potwierdza istnienie zamiennika.

W przypadku zastosowania zamiennika  należy pamiętać o dopasowania opony do wymiarów felg i zachowaniu oryginalnych indeksów nośności i prędkości. Ważne jest również to, by podczas wykonywania poszczególnych manewrów nie występowało tarcie o elementy nadwozia. W dokumentacji auta często są podawane możliwe zamienniki opon, które temu zapobiegają.
Mieszanie rozmiarów czy jest to możliwe?
Można mieszać rozmiary opon pod warunkiem, że zostaną zachowane zalecenia producenta i przewiduje on taką możliwość. Ważne jest również to, by na jednej osi był ten sam rozmiar i rodzaj opony. Dotyczy to nie tylko budowy opony ale również tego samego producenta. Opony wpływają nie tylko na komfort podczas jazdy, ale również na przyczepność i osiągi.
 
 

image_pdfimage_print